پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3823
-
الف
+

عاشق دنیا عروسک‌هایم/ نگران عروسک‌گردانی کلاه قرمزی بودم

مریم سعادت در خصوص حرفه عروسک‌گردانی و کار در تلویزیون و سینما با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

مریم سعادت در خصوص حرفه عروسک‌گردانی و کار در تلویزیون و سینما با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش آی‌فیلم، مریم سعادت متولد سال ۱۳۳۷ در تهران لیسانس رشته تئاتر عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک شروع فعالیتش در نمایش های عروسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بوده است. همه چیز را از آرایشگاه زیبا با بازی در نقش عروس کم حرف و خجالتی آغاز کرد بازی اش زیاد به چشم نیامد اما مریم سعادت بازیگری را تجربه کرد و با بازی در سریال زی زی گولو استعدادش را به رخ همگان کشید از آن پس دیگر بازیگری را رها نکرد و تا به امروز پای ثابت مجموعه های تلویزیون بوده است.

سعادت تنها بازیگر نیست در چند فیلم مشاور کارگردان ،عروسک گردان، گوینده عروسکی و مجری نیز بوده است. از کارهای سینمای او می توان اسب ، ،‌دربه در ها ، ماهی ها عاشق می شوند، تارزن و تارزان ، ‌شهر زنان ، کارآگاه ۲، میهمان ناخوانده، متولد65 و پدر آن دیگری  را نام برد.

 به بهانه پخش سریال «خوش رکاب» از شبکه آی‌فیلم، به سراغ این هنرمند توانا رفته‌ایم و گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آی‌فیلم: خانم سعادت اغلب مردم شما را به عنوان بازیگر نقش‌های طنز و یا به طور کلی شما را به عنوان بازیگر می‌شناسنند اما کار اصلی شما عروسک‌گردانی و کار نمایشی است.کمی از نحوه شروع فعالیتان برای ما بگویید.

سعادت: خب بنده فارغ‌التحصیل رشته تئاتر عروسکی هستم و با عشق وارد این رشته شدم و هنوز که هنوز است این رشته را از همه بیشتر دوست دارم. من سال 61 بود که کار در تلویزیون را آغاز کردم منتها کارم در گروه کودک و نوجوان شبکه یک بود و کار نمایبشی می‌کردم.ناگفته نماند مرضیه برومند من را در این راه کمک فراوان کرد زیرا بعد از همکاری با وی در مجموعه شهر موش‌ها وی مشغول ساخت مجموعه تلویزیونی «آرایشگاه زیبا» شد که بنا به خواسته خودم من را به این کار دعوت کرد و یادم می‌آید نقش دختری که آقای بابک به خواستگاری او می رود را ایفا کردم.

آی‌فیلم: شما در مجموعه تلویزیونی‌های زیادی به ایفای نقش‌ پرداختید، و زمانی فعالیت‌های زیادی داشتید و می‌شود گفت شما در سال‌هایی در چندین مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش‌ می‌پرداختید.اما این روزها کم‌ کارتر از گذشته‌اید.علت این کم کاری چیست؟

سعادت: خداروشکر که من هنوز مورد توجه هستم و از من برای ایفای نقش‌ها دعوت می‌کنند.امل نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاده است که بسیاری از پیشکسوتان را نمی‌بینیم و مدت‌هاست که فعالیت هنری نداشته ‌اند و به کلی فراموش شده‌اند.امیدوارم شرایطی فراهم شود که استادان و پیشکسوتان دوباره در قاب تلویزیون دیده شوند.

آی‌فیلم: شما در سینماها هم کارای زیادی از انجام دادید که آخرین فیلمتان «پدر آن دیگری» بود.دوست دارید بیشتر در تلویزیون فعالیت کنید یا سینما؟

سعادت: خب واقعیتش این است که من ترجیح می‌دهم در تئاتر کار کنم اما دستمزدهای تئاتر به شکلی است که نمی توان تنها به بازی در تئاتر فکر کرد زیرا گذران زندگی ماهم از همین راه است اما این را هم بگویم که  من تلویزیون را بیشتر از سینما دوست دارم و در حقیقت تلویزیون به نوعی خانه دوم من است.من با این رسانه در میان مردم شناخته شدم و از این بابت خوشحال هستم. مخاطب تلویزیون بسیار خاص است و برای جلب رضایت آنها باید تلاش زیادی را انجام داد. به امید آن که شرایط فیلم سازی در کشور هموار شود.

آی‌فیلم: شما سابقه همکاری زیادی با «دنیا فنی‌زاده» عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» داشتید.کمی از ایشان برای ما بگویید.

سعادت: با وجود اینکه چهار ماهی می‌شود دنیا را از دست دادیم اما نبودنش برای ما ناراحت کننده است و حسرت می‌خوریم.دنیا فنی‌زاده به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین عروسک گردان‌های ما بود و سال‌ها با توجه به بیماری که داشت عروسک گردانی می‌کرد و آن کار با عشق انجام می‌داد. من برای سری جدید مجموعه کلاه قرمزی نگران عروسک گردانی کلاه  قرمزی بودم زیرا هر کسی غیر از دنیا این عروسک را بگرداند کلاه قرمزی دچار تغییر و تحول می‌شد ولی کلاه قرمزی باید نام دنیا را زنده نگه دارد و همینطور نیز می‌شود.

آی‌فیلم: همانطور که در ابتدا گفتم شما بیشتر فعالیت‌هایتان در عرصه عروسک گردانی و حتی گاهی صدا پیشگی است.در این خصوص کمی توضیح دهید.

سعادت: من شیفته و عاشق دنیای عروسک‌ها هستم و با وجود اینکه سن و سالی از من گذشته اما هنوز با دیدن عروسکها سر ذوق می‌آیم شاید بخشی از این علاقه به این خاطر باشد که من تحصیلکرده این رشته بودم و هدفم از ورود به این حرفه کار برای بچه ها در حوزه عروسکی بود، اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که در این حرفه وجود داشت بعد از گذشت مدتی مجبور شدم در حوزه های دیگر هم کار کنم. به هر حال، اگر کار عروسکی رونق بگیرد، فعالیت در همه حوزه ها را رها میکنم و با عشق و علاقه خاصی صرفا در این فضای عروسکی کار میکنم در خصوص صدا پیشگی هم باید بگویم که تا به امروز صدای عروسک نوک طلا در خونه مادر بزرگه و صدای یکی از نوزادان در مجموعه نوزادها را به عهده داشتم و در کنارش بیشتر عروسک گردانی کردم تا صداپیشگی ، همچنین عروسک گردان زی زی گولو بودم و در شهر موشها شخصیت دم دراز و مادر را بر عهده داشتم.

آی‌فیلم: این روزها مشغول چه کاری هستید و ما کار جدید از شما در تلویزیون و سینما می‌بینیم؟

سعادت:بله. من در مجموعه تلویزیونی «پنچری» به ایفای نقش پرداخته‌ام که : این برای سومین بار است که با آقای نیک نژاد همکاری مشترک دارم. همواره از حضور مهران مهام در سریال سازی استقبال کرده و دوست دارم با وی همکاری کنم.من در این اثر نسبت به «دردسر های عظیم» نقشی اجتماعی تر را ایفا می کنم. البته نقطه اشتراک دو سریال و شخصیت من در این است که در هر دو به تنهایی فرزندم را بزرگ کرده ام. شخصیتی که من ایفا گر آن هستم خود را علامه دهر می داند و از لحاظ اجتماعی با بسیاری ار آدم‌ها ارتباط دارد.همچنین در سریال «چهارگاه» حضور پیدا کردم که این سریال را آقای بیژن میرباقری کارگردانی می‌کند و اپیزودیک است و من در یک اپیزود بازی کردم.

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم

نظر شما
ارسال نظر